Přihláška do AMKŽ
Anketa

Střípky z historie a součastnosti

Rok 1970

Novodobý Modrý tým vystartoval 3. září 1970 ze Staroměstského náměstí v Praze. Za týden musel ujet přes 5 000 km. Dojezdy do cílových míst jednotlivých etap byly předem propočítány. Dodržení časových limitů potvrzovali na kontrolních stanovištích pracovníci Mototechen razítkem i podpisem do palubních deníků. Členky týmu zdolaly každý den okolo 700 km a dojížděly na čas. Přitom trať byla připravena podle map bez bližších znalostí stavu silnic. Vedla právě tak státními, jako okresními silnicemi v nejrůznějších stupních dezolátnosti či rozestavěnosti, horskými serpentinami a vlásenkami s prudkým klesáním a stoupáním. Jelo se za plného provozu a vozidly sériové výroby, která nebyla na tuto akci nijak speciálně připravena, byla poznamenána už předchozími úředními testy a zkušebními jízdami. Ve vozech se za volantem střídaly: MUDr. Jaromíra Tejmarová (vedoucí tratě) a Ája Tomášková, Irena Čížková a Alena Víšková, Lída Abrahamová-Rutková a Dagmar Jeslínková. Třetí členky osádek Marie Löffelmanová (vedoucí týmu), Sylva Grossová a Alena Havlíková (novinářky) obsluhovaly vysílačky pro spojení mezi vozidly a vedly palubní deníky se záznamy testovacích a soutěžních úkolů.

V lednu roku 1971 se 1. českému AMK žen ozvalo vedení brněnského hotelu Continental s přáním, aby hotel zpopularizoval nějakou motoristickou akcí.

Hned v červnu jsme tam tedy uspořádaly celostátní sraz motoristek a ve spolupráci s Automotoklubem Brno II a italskou firmou, kterou zastupoval dr. Bergamo, uspořádaly mototuristickou soutěž pod názvem Continental rallye po okolí moravské metropole,“ vypráví Alena Havlíková. Kromě řidiček z Prahy, Brna a Bratislavy se setkání zúčastnily stovky vozidel z dalších 37 míst v republice. Vyhlášení vítězek soutěže proběhlo ve vinárně hradu Špilberk na způsob rautu. Představitelky 1. českého AMK žen a dalších již vzniklých nebo právě se rodících autoklubů či kroužků motoristek tak měly výbornou příležitost k pobesedování a vzájemné výměně zkušeností. Byly tu ženy z Písku, Kroměříže (kde byl v roce 1970 s pomocí pražského automotoklubu založen 1. moravský AMK žen), Tábora, Levic (tady byl rovněž za účasti 1. českého AMK žen založen 1. slovenský AMK žen), Bratislavy, Brna a jiných měst. Continental rallye měla v dalších letech ještě mnoho opakování, neprobíhala však už jako celostátní sraz a pořádali ji sami Brňáci.

Rok 1972

Podruhé startoval Modrý tým 10.června 1972 pod záštitou paní Ireny Svobodové. Samozřejmě v jiném složení a se zcela jiným zaměřením. „Naše republika i svět si právě připomínaly třicet let od vyhlazení Lidic,“ vzpomíná Alena Havlíková. „Právě odtud tedy vyjely manifestačně tři vozy v barvách trikolory – bílý trabant, modrá škodovka a červený moskvič – po místech lidských tragédií v Krupce, Terezíně, Leskovicích, Mnichu, Ležákách, Javoříčku, Ploštině, Kremničce, Kališti, Německé, Švermovu, Strečně, Popradu a po dalších, hrůzami druhé světové války poznamenaných lokalitách. I tentokrát tým pečlivě dodržoval trasu a časové limity. Z každého místa pak přivezl do Lidic upomínkové dárečky, které byly uloženy v tamním muzeu.“ Modrý tým 1972 tvořilo osm žen: Charlotta Dubenová, Ája Tomášková, Marie Ledererová, Milada Holubcová, Alena Králová (dnes Aulíková) a Dagmar Jeslínková. Nechyběly opět novinářky Alena Havlíková a Daga Minkewitzová.

Členky Modrého týmu pozvala do salonku pro hosty Pražského hradu na kávu a dobroty choť prezidenta republiky Ludvíka Svobody paní Irena Svobodová. Sezení se protáhlo a bylo tak neformální, že zamotalo hlavu i hradní ochrance v prezidentské kanceláři,“ dodává perličku nakonec Alena Havlíková.

Mistryně na Evě?

Rok 1973 se zaskvěl novou sportovní kategorií: přeborem žen v mototuristice. Zájemkyně se musely zúčastnit tří z pěti kvalifikačních soutěží a získané počty bodů rozhodly o jejich postupu do finále. Tak se jednou z vybraných kvalifikačních soutěží stal i pátý ročník soutěže Eva. Do finále postoupilo přes třicet soutěžních dvojic. Zápolily o titul Mistryně ČSR v mototuristice žen, který samozřejmě náležel jen řidičce. Akce se konala v Beskydech. Noční etapa měřila 43 a denní 180 kilometrů. Rovněž Evy v roce 1974 a 1975 patřily mezi kvalifikační soutěže. Ty však svou náročností odradily začátečnice. I když pro ně automotoklub uspořádal v roce 1975 ještě Evičku, od roku 1976 se rallye Eva jezdila zase už jen jako soutěž zájmová.

Česká Kooperativa

Posázavská rallye – tak se jmenoval 1. ročník soutěže pro družstevní pojišťovnu Česká Kooperativa, a.s., v Českém Šternberku v roce 1994. Ten se natolik zalíbil, že se ze závodu stala každoroční tradice. Stejně jako rallye Eva a Adam se konala pokaždé jinde a na soutěžící z řad zaměstnanců pojišťovny čekala spousta překvapení. Také pravidla rallye byla podobná každoroční soutěži pro veřejnost Eva a Adam.

„Kooperativa“ se jela:

  • 1994 - Český Šternberk
  • 1995 – Klučenice
  • 1996 – Veltrusy
  • 1997 – Sázava
  • 1998 – Solenice

nahoru

Mediální partneři

NEWSPEAK
Nezoufalky
Panter s.r.o.
Žena v autě

1. ČESKÝ AUTOMOTOKLUB ŽEN PRAHA
Pod Vodojemem 1050, 149 00 Praha 4

bude doplněn

autoklubzen@seznam.cz

Najdete nás na Facebooku

Copyright © 2014 AKMŽ | design: caramel.cz